Loading...

‘Wie altijd op zijn tenen loopt, staat niet stevig in zijn schoenen’

Stressbegeleiding 

 

Herken jij dit?

  • Ik heb het gevoel constant op mijn tenen te lopen en alle ballen hoog te moeten houden
  • Ik zit niet lekker in m’n vel, ben prikkelbaar en kan me maar moeilijk ontspannen
  • Ik kan mijn werk en taken maar moeilijk loslaten en lig vaak ’s nachts wakker
  • Ik heb nergens zin in en ben meer aan het overleven dan leven
  • Ik maak me vaak zorgen en pieker veel
  • Ik kan me lastig concentreren en mijn geheugen laat me soms in de steek
  • Ik voel me leeg en opgebrand en soms ben ik bang om burn-out te raken

Dan is de kans groot dat je te veel stress hebt of dat je misschien wel overbelast bent.

Wat doet stress met je?

Als je (te)veel en of langdurige stress hebt, kan zich dat uitten in allerlei lichamelijke en psychische klachten, de zogenaamde stress en burnout klachten. Je kunt het gevoel hebben dat je in een soort vicieuze cirkel zit, omdat het lastig is om de vinger te leggen op waar de stress precies vandaan komt en hoe je het kunt doorbreken.

Wat ook vaak gebeurt bij te veel stress, is dat je situaties en relaties te veel rationeel gaat benaderen. Het gevolg is dat het contact met je gevoel verstoord raakt en je in een soort van overlevingsmodus terecht komt.

Hoe zorgen we ervoor dat jouw stressklachten afnemen?

Een van de aandachtspunten van stress begeleiding is om meer uit je hoofd (het denken) en naar je hart (het voelen) te gaan. In het begin van het traject zal de focus voornamelijk liggen op het lichamelijk herstel: het verlagen van je stressniveau en het opbouwen van je energie. Gedurende het traject gaan we ook kijken naar welke dingen jij wilt veranderen en werken we aan jouw persoonlijke ontwikkeling.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • loskomen van verwachtingen van anderen
  • inzicht in wat jouw energiegevers zijn en deze verder ontwikkelen
  • je eigen grenzen (h)erkennen en ‘nee’ leren zeggen
  • je minder laten beïnvloeden door je (pieker) gedachten
  • het leren loslaten van je perfectionisme en verantwoordelijkheidsgevoel
  • het zoeken naar de ideale balans tussen werk en privé

 

Wat is het resultaat?

Het doel van stressbegeleiding is dat je stressklachten afnemen en je weerbaarder wordt tegen stress. Het resultaat is:

  1. Je hebt meer zelfkennis ontwikkelt
  2. Je herkent eerder de alarmsignalen van stress
  3. Je hebt handvatten aangeleerd om er beter mee om te gaan
  4. Je weet wat je daarvoor nodig hebt

Vanuit een basis van rust en balans kun je zo (weer) een liefdevolle en gezonde relatie met jezelf en met anderen aangaan.